2016. már 10.

Thai gasztro kedvencek

írta: UtazOhm
Thai gasztro kedvencek

Egy kis eszemiszom kalauz :)

Sokan azt mondják, hogy Thaiföld a világ egyik legváltozatosabb konyhája, részben igaz is, de őszinte leszek, azért szeretem a magyar ételeket is!
Természetesen lett néhány itteni kedvencem, amik hiányozni fognak majd otthon, most elkalauzollak Benneteket, mi is az, amiből itt élek. :)
Leginkább a Dél-Thaiföldi, tengerparti gasztro kalandjaimat mutatom meg, ahol sok a seafood és több a gyümölcs, északon kicsit „szegényesebb” a kínálat, de pl. egyes zöldségek meg itt fordulnak elő nagyobb mennyiségben. A gyümölcsökről külön topikot lehetne írni!
Gyere, utazz velem kicsit a thai konyha világába...

3.jpg

Ami biztos: 

Életemben nem ettem még ennyi:

-rizst mindenféle színben, változatban, ízben elkészítve
-friss, nyers, sokfajta zöldséget, gyümölcsöt (semmi sem mélyhűtött)
-tofut
-szójaszószt
-csírát
-fűszernövényt (citromfű, bazsalikom, kurkuma, koriander...)
-chilit, curryt különböző színekben...

dsc_0339_1.jpg

Nem ittam ennyi:

-vizet
-kókusztejet
-szójatejet
-shake-et
-lichee-s üdítőt... 

Eleinte a bátortalanságom, az ismeretlenség, és az indiai tapasztalataim miatti félelmemben alig mertem enni, kb. kétféle ételből állt a repertoárom, hát az valljuk be nem sok. T már szánakozva, együttérzően nézett rám, mikor éhes voltam, és mindennap feltettük a nagy kérdést (azért még most is van ilyen), na, ma mit együnk? :) Aztán szép lassan egyre több mindent kipróbáltam, és mivel semmilyen jellegű problémám nem lett belőle, mint hasmenés (lehet már megedződött a gyomrom Indiában?), szép lassú tempóban belevetettem magam a kóstolásba, de vannak határaim bőven, amiket biztosan tudom, hogy egyáltalán nem fogok kipróbálni, ezekről a következő részben írok. Például nagyon sok halféléből, rákból, kagylóból lehet válogatni a tengernél, de van egy fóbiám, ha egyben látom őket, abban a formában, ahogy megszülettek, mindegy milyen finom és hogy van elkészítve, nincs gusztusom megenni… ezt kicsit sajnálom, mert alapvetően szeretem a halat, de nem tudom legyőzni magam, lehet nem is kell (amúgy sem vagyok valami nagy húsevő), ezért kimaradok a tenger gyümölcseinek élvezetéből, pedig állítólag nagyon fincsik.

dsc_0318.jpg

Vigyázok azért a csapvízzel, inkább palackosat fogyasztok a biztonság kedvéért (48 ft/0.75 l), de lényegesen lazábban veszem itt az akadályokat, néha magamon is meglepődök. Az is biztos, hogy Thaiföld jóval tisztább ország, mint pl. India és Nepál egyes részei, ahol jártam.

Általában az emberek pár kilóval könnyebben szoktak hazamenni innét a nyaralásból, hát finoman szólva én is leszálkásodtam, és hiába eszek most többet, szerintem nem számít. Vagyis ebből levonom azt a következtetést, Thaiföld jó fogyókúrás hely, és hogy, hölgyek, a rizs nem hízlal! :)  Az itteniek nincsenek elhízva, persze látni túlsúlyos embereket, de jóval kevesebbet, mint Magyarországon. Valamit tudnak ezek a thaiok. Arről nem is beszélve, hogy SOKKAL fiatalabbnak néznek ki a valódi koruknál, eszméletlen!! Mióta itt vagyok, próbálom megfejteni a nagy titkot, mi lehet ennek az oka, elméleteim vannak, de biztosat még nem tudok mondani. Azonnal megosztom, ha sikerül! :)

Rendkívül egészségesen lehet táplálkozni, szinte rá is kényszerül az ember, szerencsére.

Úgy tűnik, jót tesz nekem ez a thai klíma, mert semmi bajom, de még csak egy megfázás sem, megkockáztatom, egészségesebb vagyok, mint otthon voltam! :)

Néhány tény:

-A thaiok többsége nem nagyon főz otthon, ők is sokszor az utcai kifőzdéknél veszik meg az ennivalót. Többször esznek, kis adagokat.

-Az elviteles leveseket hőálló zacskókba, a főételeket dobozba mérik ki, a csomagolásért sosem számítanak fel plusz árat, mint otthon.

dsc_0336.jpg

-Sokszor ebédelnek a tengerparton, piknikeznek, utána sziesztáznak kicsit, nem is nagyon lehet mást tenni, abban az időben van a legmelegebb. Az étkezdékhez eleve be vannak készítve a gyékények, csak a hónunk alá kapjuk, kivisszük a partra, és hozzák utánunk a rendelést, jó hangulata van.

dsc_0027.jpg

dsc_0137.jpg

-Meglepődtem, mert vannak nyugati éttermek, van McDonald's, Burger King, pizzéria, Star Bucks…  de ezek nagyon drágák.
Egy idő után azért elkezd hiányozni az otthoni koszt, na ilyenkor van a nemzetek találkozója: magyarok beülünk Thaiföldön egy indiai étterembe pizzát enni…

dsc_0066.jpg

dsc_0078_1.jpg

-Nem adnak kést az ételhez (legalábbis még nem láttam), csak villát és kanalat, vagy pálcikát. Nagyon nincs is mit szeletelni, mert mindent felaprítanak, a húsokat sem szeletben sütik.

-Eléggé hiányos sok helyen az angoltudás, érdemes többször elmondani, rámutatni az étlapon arra, amit kérünk.

-A legtöbb helyen (ezt főleg délen tapasztaltam) előételnek kitesznek egy nagy, friss zöldségekkel teli tálat, és adnak a főétel mellé egy kis tányérnyi alap húslevest, mindezt ingyen!

dsc_0053.jpg

-Chilli, spicy, kicsit spicy... Már előre figyelmeztettek, hogy a „no spicy” az a kicsit csípőssel lesz egyenértékű. Azért nincsenek annyira rossz tapasztalataim, tényleg nem csípősen hozzák a rendelést, szerintem már fel vannak készülve a külföldiekre, leesett nekik is, hogy mi nagyon nem bírjuk velük a tempót... :))
Tast megdolgoztatják, lehet már csakazért is, ha csípőset kér, "merthátőaztánbírja" (amúgy tényleg), én már mosolygok, mikor az izzadságcseppek végiggördülnek az arcán, és szalvétával törölgeti magát nagy sóhajtások kíséretében, de hősiesen megeszi az egészet! :)
Itt zárójelben megjegyzem, hogy sokszor toalett papírt használnak szalvétának, zsebkendőnek... de nem gurigaként teszik ki (néha de), hanem tartóban.

-A thai-ok sokszor utcán főznek, kipakolnak a járdára, műanyag székek, asztalok, wok-ok, grillező, gyerekek, nagyi, kb. az egész család egyszerre sürög-forog és segít a főzésben, rendelésben, felszolgálásban. Mindig frissen készült ételeket fogyasztunk, kicsit várni kell, de megéri.

Mi is ilyen kifőzdéknél étkezünk legtöbbször, jóval olcsóbbak, mint az éttermek, és semmivel sem rosszabb ízűek, nem ehetetlenek, sőt, isteniek… ráadásul megvan a varázsa ezeknek a helyeknek, nagyon jó hangulatú a thai-okkal együtt enni, hisz számomra ez a lényeg, beintegrálódni és jobban megismerni őket.

Vannak pl, barbecue-s kis bódék leülési lehetőség nélkül, ahol parázson sütnek, csak megveszem, és már mehetek is tovább a dolgomra, nem mintha itt sietnék bárhová is. :)) Otthon nincs nagyon ilyen, hogy csak úgy gyorsan bekapunk valamit, általában mindenhol be kell ülni étterembe.

dsc_0138.jpgNéha látni mozgóárusokat is :) 

dsc_0087.jpg

dsc_0179.jpg

-Az alkohol nagyon drága, a borokhoz horror árakon lehetne hozzájutni az otthoniakhoz képest. Be is indult a fantáziánk, miből fogunk meggazdagodni… SZŐLŐ! :))

-Sót nem nagyon (legtöbb helyen nincs is), inkább halszószt és szójaszószt használnak ízesítésnek, ami szintén nagyon egészséges. Az asztalokon is kint vannak ezek, ahonnét persze a chili sem hiányozhat. :)

Kedvenceim:
Akkor megmutatom képekkel illusztrálva, mik lettek az itteni kedvenceim, nyamm :)

Pad Thai: 
alap thai étel, világszerte ismert, pirított tészta törtmogyoróval megszórva, rákkal, tofuval és csirkével is lehet kérni. A tészta egyszerre édes, sós és savanyú, de az ízek harmóniában vannak egymással.

jasmine-pad-thai.jpg

img_0201.JPG

Gaeng Kiaw Wan-Thai green curry:
Úgy is jellemezhetném, hogy ez a thai gulyás leves, csak más, exotikus fűszerekkel,  zöld curry fűszerpaprika az alapja. Tartalmaz húst, hagymát, gyömbért, kókusztejet (ez nagyon finom, karakteres ízt ad neki), lime-ot, zöldségeket, gombát, elég csípősen készítik alapból.

green_curry_1.JPG
Pad Kra Prao - fried basil leaves with chicken on rice: ez kb. a thai csirkepaprikás, bazsalikommal, rizzsel. Lehet rá kérni tükörtojást is.

thai-basil-chicken-recipe1.jpg

Fried rice with vegetables -zöldséges sült rizs: ezt sokszor meglocsolom még szójaszósszal is. Legtöbbször ezt eszem :)
maxresdefault.jpg

Fried vegetables with tofu and thai green curry: ehhez még szoktam főtt rizst kérni pluszban, csekély 80 ft-ért :)
dsc_0235.jpg

Tom Yum: egy szintén nagyon népszerű ételnek számít. Kókusztejes, fűszeres leves, általában csirkével vagy rákkal.

Kókusztej: minden mennyiségben! Nagyon üdítő és finom, imádom, és kb. 300 ft-ért kapható, néha még olcsóbban.

Donuts: az ilyen fánkokkal először Amerikában találkoztam, azonnal felvettem a kedvenceim listájára, és itt is van Thaiföldön valami hasonló, juhhéjjj! :)
dsc_0242.jpg

Green tea-s Kit-Kat csoki a Nestlétől, nagy kedvenc, remélem nálunk is lesz hamarosan! ;)

12509225_946348578779018_1438554576875651395_n.jpg

Szójatej: sima és zöld teás változatban szeretem, de van csokis ízben is, mindezt kb. 80-100 ft-ért!
green_tea_szojatej.jpg

Lechee-s üdítő kb. 130 ft
Pirosas héjú exotikus gyümölcs a licsi, finom édeskés-csavanykás húsa van. Azt olvastam róla, hogy a virágját, termését, levelét, kérgét, gyökerét a gyógyászatban is használják. Állítólag jó hatással van a bélműködésre, a húsa fájdalomcsillapító hatású és a belőle készített tea jó hasmenés ellen. 
Magas a C-vitamin tartalma. B1 vitamint is tartalmaz, csak csekélyebb mennyiségben. A termésben található még kalcium, foszfor és vas is. Természetgyógyászként számomra ezek fontos infók! :)
Már nálunk is kapható otthon ez a gyümölcs, érdemes megkóstolni.

licsi.jpg

Shake-ek: főleg a mangósat imádom, de rengeteg gyümölcsből készítik, kb. 200 ft.
A képen kókusz, mangó, sárkánygyümölcs és banán látható.

mango.jpg

mango2.jpg

Pancake vagy Roti: ezzel is Amerikában taliztam először, már ott is szerettem, sok ízben sütik, a csokis-banános a favoritom, kb. 300 ft.
pancake3.jpg

Sticky rice: bigbig kedvenc, amit már most hiányolok otthonról, banánlevélbe csomagolt sült rizs, mindenféle töltelékkel, lehet édes, fűszeres, sós, édes-sós, csípős-édes, halas-fűszeres-csípős-sós… nekem a gyümölcsös a kedvencem, és általában a piacon jutok csak hozzá, sokszor még meleg, mikor megveszem. 
Ezt valószínűleg nem nagyon ismerik azok a turisták, akik csak a hotelben esznek, ajjajjj, mennyi mindenről lemaradnak…

Kis fánkocskák, hasonló az otthoni forgácsfánkhoz, édes szószba lehet mártogatni, ennek nem tudom a nevét, de leginkább reggel sütik és nagyon hamar elkapkodják, sietni kell a zsákmányért, kb. 80 ft/10 db. A képen kevés van, mert már elpusztítottam a többit :))

reggelim2.jpg

És akkor néhány reggelizős hangulatom :)

dsc_0172_1.jpg

Ezeken a fotókon T meglepetéseit láthatjátok, mire felébredtem már kész volt, szerintem unatkozott :))
Nagyon sok lehetőség van gyümölcsöket enni, közülük az ananászt részesítem előnyben, mézédes, egy egész kb. 160 ft, nagyon olcsó!

Hát nagyjából ezek a legnépszerűbbek a listámon, következő topikban pár "ínyencséget" hozok Nektek, de nem biztos, hogy annyira guszták lesznek, mint amiket most láttatok… hihi :)

Viki

Dél-Thaiföld

Szólj hozzá