2017. jan 13.

A belső tűz felébresztése: Tummo

írta: UtazOhm
A belső tűz felébresztése: Tummo

Tapasztalataim egy tibeti tanításon

Az elmúlt hétvégén részt vettem egy kivételes, érdekes tanításon, mely a benső hő felébresztéséről szólt és egy tibeti láma tartotta. Gondoltam jó lesz újra egy kis tibeti energiát magamba szívni, szerzetesek közt lenni, valamiért mindig is közel állt hozzám ez a nép. Volt is szerencsém egy kis időt köztük eltölteni, amikor kétszer Dharamszalában jártam (az utolsó ázsiai utazást ott zártam kedvenc helyemen), ahol él a Dalai Láma rengeteg tibeti szerzetessel és menekültekkel.

15259732_1349825958370428_283050216884903348_o.png

Kb. annyit tudtam a tanítás témájáról, hogy ez az a gyakorlat, amikor a szerzetesek kiülnek a mínuszba, hóba, fagyba meditálni, és kibírják, mert képesek felmelegíteni olyan mértékben a testüket, mellyel megóvják magukat a fagyhaláltól… Éppen hidegrekordokról beszélt a meteorológia, gondoltam pont jól jön, ha megtanulom, hogyan lehet befűteni magamat, és ha megyek hazafelé, gyakorolhatok, még a nagykabátra sem lesz szükségem :)) Hát persze ez nem ilyen egyszerű, csak magamban poénkodtam… Azért legalább annyival tisztában voltam, hogy nem adják „ingyen” az ilyenfajta tudást, képességeket…

a297bc2b24fd543d34faf7115488ce62.jpg

Mivel nem vagyok gyakorló buddhista, és a témát sem kenem-vágom, ezért nem fogok szakmailag részletekbe bocsátkozni, okoskodni, vannak erről könyvek és lehet leírásokat találni neten is magyarul, angolul, ha valakit bővebben érdekel. Inkább hétköznapi szinten is érthető, felfogható, személyes megtapasztalásokról írok, ahogy eddig is. Ahogy szubjektíven megéltem az eseményeket.
Utánanéztem, és ebédszünetekben egyik barátomat, Palacskó Andrást, aki a Tan Kapuja Buddhista főiskolán végzett és nagy tudással rendelkezik e téren is, kérdezgettem, hogy jobban átlássam a dolgokat, mert azért sokminden új volt számomra, én jógás téren mozgok inkább otthonosan, de nyitott vagyok más vallásokra, kultúrákra is.

Hogy kerültem oda?

Újévkor elutaztam barátaimhoz a Mátrába, ahol az ünnepeket töltötték, és közel voltak Tarhoz, a Buddhista Meditációs Központhoz, melyet már évek óta szerettem volna megnézni. A Zalaszántói Béke Sztupához  (sztupa: ereklyéknek épített buddhista templom) már sokszor ellátogattam, mert amíg Pápán éltem, az közelebb volt hozzánk, nagyon jók az energiák, szeretek ott lenni.

123083351.jpg

Ágota (akivel valójában akkor találkoztam először, a férjével vagyok jóban, aki szintén a jó kis pápai, akkori Lenin lakótelepen bandázott) részt vett Taron egy elvonuláson, és pont akkor jött ki, mikor odaértem. Természetesen volt bőven közös témánk a pár nap alatt, és ő említette, megy majd egy buddhista tanításra, de én úgy emlékeztem Tarra. Már itthon, a kezdés előtt egy nappal valahogy az orrom elé került a hirdetés Fb-on, és nagy büszkén elküldtem neki, nézd, pont Pesten is lesz egy ilyen!  Aztán kiderült, valójában ő  erre fog  menni, valamit félreértettem. :) Felébredt bennem a kíváncsiság, de már bőven betelt a létszám, lezárták a regisztrációt. Óóóó, gondoltam erről lecsúsztam… Aztán próbáltam rákérdezni egy ismerősömnél, aki láttam ott lesz, megye-e, mert ha nem, átvenném a helyét, de sajnos Zsuzsa nem regisztrált, azért bíztatott, ha nagyon akarom és erős az elhatározásom, ott a helyem, be fogok jutni. Ágota adott egy email címet, gyakorlatilag csütörtök este írtam a szervezőknek, és úgy köszöntem el: Tashi Delek (tibeti köszönés), hátha ez majd segít és betalál ;) Elengedtem a témát, lesz, ahogy lesz, erre nagy meglepetésemre péntek kora délután visszajeleztek, hogy mehetek (péntek este 6-kor már kezdődött), szerintem utolsó pillanatban lemondták páran, így hirtelen újratervezés vette kezdetét és izgatottan vártam a hétvégét…

A Tanító

A Ligmincha Magyarország -Bön Buddhista Közösség -meghívására Gese Choekhortshang Rinpocse (a rinpoche szó jelentése: https://hu.wikipedia.org/wiki/Rinpocse), bön buddhista láma, a Tummo gyakorlatába vezette be az érdeklődőket, melyet először szerveztek meg Magyarországon.

Mosolygós, vicces, ám mégis komoly embernek tűnt a két nap alatt. Olyannak, ahogy megismertem a tibetieket és levontam egy szubjektív tapasztalatot róluk. Poénkodott is, pl amikor már kb harmadszorra sem értettük a betűt, amit kiejtett tibeti nyelven, akkor mondta angolul, hogy "double w", olyan, mint a Mcdonalt’s jel, csak fordítva… hát igen, ilyen egy nyugaton élő modern tibeti láma :)
A három szerzetes, aki a Rinpochéval volt, szinte végig mozdulatlanul, fegyelmezetten ült, természetesen lótuszülésben. Mennyi itthoni gyakorló megirigyelné őket, de tudjuk és láttam is Ázsiában, ők már gyerekkorukban így ülnek az iskolában is a földön, nem kell csodálkoznunk a csípőjük nyitottságán, amit mi sokszor vért izzadva igyekszünk elérni :)

fb_img_1483824264097.jpg

A Rinpoche életéről itt tudtok olvasni:

https://www.facebook.com/notes/ligmincha-magyarorsz%C3%A1g/kinevezett-rinp%C3%B3cse/1100173466669013

Tummo, az őseredeti bölcsesség tűzének tibeti gyakorlata

„2002-ben Franciaországban, egy nyugati tudósokból álló delegáció előtt, két tibeti buddhista jógi, hő-érzékelő szenzorokkal felszerelten, immáron a tudományos világ számára is egyértelműen bizonyította, hogy képesek testük hőmérsékletét jelentősen növelni. Az ujjaik és lábujjaik végén mért hőmérsékletemelkedés elérte a 8.3 °C fok különbséget. A nyugati szkeptikus tudomány számára jelentőségteljes ez a felfedezés, noha Tibetben közel egy évezrede gyakorolják ezt a módszert a különböző buddhista kolostorok lámái.”

A Tummo Náropa tibeti szent nevéhez fűződik, aki Tibetben 6 jógagyakorlatot honosított meg, melyek Indiából származnak, és ez az egyik legelterjedtebb tantrikus gyakorlat. Lám-lám, az összefüggések… Jóga! Na, innentől még érdekesebb lett számomra a téma.

Dr. Herbert Benson 1982-es cikkében, a Nature-ben írt erről "Body temperature changes during the practice of Tum-mo yoga" címmel. Ő volt az első orvos, aki engedélyt kért Őszentsége a XIV. Dalai Lámától a Tummo megismerésére. A tudomány képviselői mindig is előszeretettel vizsgálgatják a buddhista szerzeteseket. 

http://www.snopes.com/harvard-study-confirms-tibetan-monks-can-raise-body-temperature-with-their-minds/

Mire jó ez a gyakorlat?

„Tibetben a hagyományos Tummo elvonulások alkalmával olyan képességekre tettek szert az elkötelezett gyakorlók, amelyek a hétköznapi tudatosság számára szinte elképzelhetetlenek. Ilyen volt például, amikor a benső tűz felébresztésével és kitartó fejlesztésével képessé váltak arra, hogy nedves ruhájukat a téli hidegben is testük melegével szárítsák meg. A Tummo gyakorlatának azonban az ilyen képességek megszerzése nem célja, pusztán mellékterméke. Valódi célunk ebben a gyakorlatban, hogy az őseredeti benső hő felébresztésével felolvasszuk a karmikus elhomályosulásokat, amelyek a jelen pillanatban is megakadályozzák, hogy valódi önmagunkként éljük át létezésünket. Az ehhez szükséges csatorna- és csakratisztításhoz a Tummo több módszert is alkalmaz, amelyekkel minden érdeklődő megismerkedhet ezen a kivételes tanításon, amely a gyakorlat végzésére szóló meghatalmazással zárul majd.” (Ligmincha)

Vagyis ennek a gyakorlatnak nem az a fő célja, hogy vizes törölközőket szárítgassunk meg a hátunkon mínuszokban, bár néha jól tud jönni ez a képesség, hanem jóval több.  Mint minden ilyen jellegű spirituális gyakorlat célja az önfejlesztés, fejlődés lehetősége. A Rinpoche elmondása szerint a bölcsességek felhalmozása, a szellemlények támadásának kivédése és elűzése, a szervezetünk mérgektől való megszabadítása…
A buddhizmusban a klésák (a "klis" igei gyök származékaként a szenvedésre utal - "gyötörni", "zaklatni", "fájdalmat okozni") mentális tényezők, melyek elhomályosítják a tudatunkat és olyan állapotokat eredményeznek, mint amit a három méregnek neveznek, a nem-tudás, vágy, és gyűlölet. Ezek szenvedéseket okozhatnak nekünk a mindennapi életben is. Egyébként a gyakorlott buddhisták, akik rendszeresen meditálnak, a vizsgálatok szerint lényegesen kevésbé hajlamosak a megrázkódtatásra, a frusztrációra, a meglepődöttségre, illetve a haragra. Azért szerintem nem rossz ilyen tulajdonságokra szert tenni.
Végcélja a Tummonak is valójában a megvilágosodás.

tummo-practice.jpg

A Tummoról bővebben:

http://www.tarrdaniel.com/documents/Ezoteria/tummo.html

http://tibetijogak.blogspot.hu/p/belso-t.html

A technika elsajátításához sok idő és gyakorlás kell, ami egyénenként eltérő lehet: állítólag valakinek évek, míg másoknak hosszú évtizedek sem elegendők a tökéletes belső tűz felébresztésének megtanulásához. Elvonulásokat is szerveznek azoknak, akik mélyebben szeretnék elsajátítani ezt a "titkos" gyakorlatot. Ennek előfeltétele a tanításon való személyes részvétel (amin mi is voltunk), ezt a buddhizmusban lung-nak nevezik.

A tanítás

Egy hotel konferenciatermében több mint négyszázan gyűltünk össze, és némi izgatottságot, kíváncsiságot éreztem a levegőben, ahogy vártuk Gese Choekhortshang Rinpocsét. Szeretem, amikor hasonló érdeklődésű emberek találkoznak. Ilyenkor nincsenek más-ság érzések, nem kell magyarázkodni, hogy mit keresek ott stb… mindenki tudja. Ez egyfajta egy-ség tudatot eredményez számomra.

A tanítás közben sok imát, felajánlást énekeltünk tibeti nyelven, ehhez természetesen kaptunk segédanyagokat. Erős energiák érzékelhetőek az ilyen közös énekléseknél, meditációknál. Légzőgyakorlatokat végeztünk, átvettük a Tummo különleges előkészítő gyakorlatait, ezek különféle nehézségű meditációk, melyekben nagyon sok a vizualizáció. Hihetetlen, mennyi koncentrációs gyakorlatot kell végezni, gyakorolni, már a szombati nap után fáradtan estünk haza és vasárnap folytattuk, tömény és mély volt az információ. Legalábbis számomra. A végén még áldást is lehetett kérni a Rinpochétől, így zárult a program.

14379866_1388905607795796_7050020000701527386_o.jpg

Azt mondják, hogy egyetlen vallás és egyetlen nagy tanító tanításai sem értelmezhetőek önmagukban. Ismereteim szerint a történelmi Buddha tanításainak vallási előzményei az Upanisadok (ókori ind bölcseleti művek, titkos tanítások) és a Védák (ősi indiai szent iratok). Különbséget kell tenni a tibeti ősi bön és a tibeti buddhizmus tanításai között is (hát ez is menet közben derült ki), de erről nem tudnék hitelesen beszámolni, összetettebb a téma, mint gondoltam. Megérne egy külön fejezetet. De pl olvastam, ezelőtt nem is tudtam, hogy eredetileg a bön sámánok készítettek és függesztettek fel zászlókat, öt meghatározott színben, védelemkérés vagy gyógyító szertartások részeiként. Ezek az 5 elem színei: kék – űr, fehér  - levegő, de néha jelenti a szelet vagy felhőket is, piros -  tűz, zöld – víz, sárga – föld.  Amikor a buddhizmus összekeveredett az ősi tibeti vallással, ezekre a bön eredetű zászlókra szent mantrákat, ikonográfiai alakokat, szimbólumokat festettek, ezáltal alakultak ki olyanná, ahogyan ma ismerjük a tibeti imazászlókat.

Pár érdekesség feltűnt a tanítás alatt, pl hogy a tibetiek más színekkel jelölik a csakrákat (testünk energia központjai.  Az ókori Kína, a tibeti buddhizmus, a hinduizmus és a jóga szellemi tradícióján alapulnak), mint a hinduizmusban. A tibeti buddhizmusban az 5 elem színeit használják. Pl a torokcsara a hinduizmusban kék, a szívcsakra zöld, a tibetieknél a torokcsakra zöld, a szívcsakra piros… A Böhm hagyományban a nap jelképezi az anyát, a nőt, és a hold a férfit, pont fordítva, mint a hinduizmusban.

Szinopszis

Szerintem mindenképpen pozitív kezdeményezés, amikor külföldről hívnak meg tanítókat, előadókat, különösen az itthonról misztikusnak és elérhetetlennek tűnő tibeti rinpochékat, szerzeteseket, indiai jógamestereket, gurukat stb… hisz ilyen távolra nem biztos, hogy az emberek nagy százalékának sikerül eljutnia. A másik előnye a tolmácsolás, hisz nem mindenki beszél idegen nyelven, vagy legalábbis nem magabiztosan, így biztosítva van, hogy minden egyes szó, ami ezekben a tanításokban különösen fontos, hogyan van átadva, eljusson a hallgatóhoz, tanítványhoz.

Hogy volt-e értelme az ottlétemnek? Abban már menet közben biztos voltam, hogy nem leszek egy elszánt gyakorlója ennek a tantrikus tibeti jógagyakorlatnak, mert más a feladatom, de jó volt belelátni és újabb világot nyitott meg. Mindenképpen feltöltött, tanultam is új dolgokat, és azt mondják, még ha nem is értünk mindent a tanításból, már ha csak hallgatjuk a dhammát (Buddha tanítása), az is egy tisztítás… A megtanult meditációk közül biztosan be fogok építeni párat a gyakorlásomba. Az ún. 9 tisztító légzőgyakorlat is nagyon jó hatással van rám, már tanítottam is a héten a jógaóráimon. Összességében egyáltalán nem bántam meg, hogy elmentem, mert inkább nyertem vele, mint veszítettem.

Köszönöm a figyelmet! :)

Remélem, segítségedre váltak a leírt gondolatok, témák, és előbbre visznek utadon. Áldás!

Szeretettel: Viki

"Ne higgy vakon abban, amit mondanak. Ne azért hidd a szavaimat, mert más meggyőzött felőlük. Ne higgy mindent, amit másoktól látsz, hallassz vagy olvasol, legyen szó nagy tekintélyű személyről, vezetőről vagy vallásos szövegről. Ne csak az ésszerűségre, sem pedig az elmélkedésre alapozz. Ne hagyd figyelmen kívül saját hatalmadat és ne kövess vakon másokat. Ez az út csak illúziókhoz vezet téged. Találd meg te saját magad, ami az igaz, ami a valóság." -Buddha

Szólj hozzá