2017. dec 12.

Betéptem :)

írta: UtazOhm
Betéptem :)

Transzba táncoltam és lélegeztem magam

Megint utaztam... de most egy belső, transzperszonális (jelentése: túl a személyesen) lélekutazáson vettem részt, megosztom Veletek is az élményeimet, hátha kedvet kaptok egyszer kipróbálni, ha eddig még nem tettétek. 
A blogomnak egyik fő célja, küldetése az is (a fizikai utazásaim bemutatásán túl), hogy a megtapasztalásaimmal segíthessek másoknak is eligazodni a „spiri-ezo világ” útvesztőiben... Ezért is veszek részt -tudatosan- és próbálok ki különféle tanfolyamokat, hallgatok előadásokat, tanulok technikákat, megyek el workshopokra, ismerek meg tanítókat. Azt látom itthon, hogy már egyre több ember dezinformált, bizalmatlan, sokat csalódott tanítókban, gurukban, terapeutákban, módszerekben... ahol néha az azonnali gyökeres változást, vagy éppen a megvilágosodást ígérik egy hétvége, vagy pár óra leforgása alatt... és nemhogy jobban lennének, hanem egyre nagyobb a káosz a fejekben, lelkekben.

Mielőtt bárki is félreértené, nem bedrogoztam, nem élek kábítószerekkel, hanem ugyan egy tudatmódosító módszert alkalmazva „téptem be”, de ez semmiféle káros hatással nincs az egészségre, sőt! Ez a transzlégzés (Holotrop Breathwork) néven ismert technika, ahol természetes úton lehet elérni olyan eufórikus élményeket, melyeket vannak, akik mesterségesen, a drogok segítségével tesznek meg.

trans.jpg

Huszti Sanyi, önismereti tanító Transzlégzés és Transztánc workshopjára látogattam el múlt pénteken, és próbáltam ki a világ egyik legerősebb természetes transztechnikáját, egy intenzív önismereti, öngyógyító és meditációs módszert.

Mi az a transzlégzés?

Idézek Sanyi leírásából, mert ennél jobban nem tudnám megfogalmazni:

„A transzlégzés vagy holotróp légzés a személyiség problémáinak feloldására és spirituális élmények elérésére használt módszer, amely lelki sérülések, gátlások, félelmek és fixációk feldolgozásával juttat el mélyebb Önvalód megtapasztalásához.

Dr. Stanislav Grof, korunk kiemelkedő transzperszonális pszichológusa az ősi szúfi és indiai jóga légzéstechnikákat kutatva állította össze a transzlégzés (más nevén: holotróp, csakra légzés, transzformáló, rebirthing, újjászületés légzés) technikáját, amely a légzésterápia egyik legkiválóbb eszköze lett. Működését tekintve, a légzés hatására feloldódnak belső határaink, tudatunk kitágul és a bővebb információ és energia áramlásban képessé válunk problémáink megoldására és a lelki valóság megtapasztalására. A módszer egyszerűen megtanulható, biztonságos és felejthetetlen pozitív élményeket ad!”

Részletesen itt olvashattok erről és a workshopok időpontjairól is:

http://onmegvalositas.hu/blog/husztisanyi/transzlegzes_holotrop_legzes_rebirthing

Transz

A természeti népeknél minden rituális gyakorlatban megtalálhatóak a tudatmódosításra alkalmas módszerek.
A sámánizmus mindig is az érdeklődésem középpontjában állt. Leginkább a jelenkori Afrika, Ázsia, Óceánia törzsi vallásaiban, Szibériában, és Amerika hagyományos vallású indiánjainál fordul elő. A magyar nép hiedelemvilága is hajdan valószínűleg sámánisztikus jellegű volt.
A sámánok különféle eszközök segítségével érik el a transz állapotot, pl pszichedelikus növényekkel (enteogének: peyot, ayahuasca, san pedro, salvia, amanita muscaria, psilocybe, meszkalito gomba), mozgással, tánccal, zenével, dobokkal, ritmusos légzéssel, imaginációval... Ilyenkor a lélek eltávozik a testből, hogy elinduljon a világfa törzsén az ég vagy az alvilág felé, különböző célzattal: kapcsolatfelvétel a magasabb szellemi erőkkel, spirituális gyógyítás, belső képességek felszínre hozása, vagy a lélek utaztatása más világokba.

Élő zene

A jam hangulatot, belső utazást Sevecsek Béla és a Jam-transz csapata segítette, akik ősi hangzású natív zenékkel, meditatív és transz állapotot hoznak létre. Fantasztikus összhangban voltak egymással, és a csoporttal is. Köszönet! :)
Ezek a hangszerek már eleve be tudják indítani a módosult tudatállapotot, nálam azonnal működik ahogy meghallom, jól ki van ez találva... didgeridoo, dorong, sámándob, szájharmónika, tongue drum, djembe (afrikai dob), darbuka (afrikai népi hangszer, dob), csörgő, bansuri (indiai bambuszfuvola), csilingelő...
Voltak indián, sámán, indiai és más népi zenék, de egyes mai szerzők dinamikus számai, pop és pszichedelic slágerek is színesítették a zenei élményt.

Ez egy máshol készült felvétel, de legalább el tudjátok képzelni, milyen hangulata volt:

https://www.youtube.com/watch?v=6cBJKC1xneY&index=3&list=PLMMjdv2J0vXEolnnvKwU1VM258r4YPrdL

Béla Fb oldala, aki zenész és hangszerkészítő is egyben:

https://www.facebook.com/stmusicalinstruments/?pnref=lhc

Előzmények

Vegyes érzelmekkel, de izgatottan vártam, hogy végre kipróbáljam a transzlégzést, már régóta érdekelt a téma. Előtte elolvastam, amiket Sanyi írt, de tudtam, hogy ezt úgyis meg kell tapasztalni, nem kell rágörcsölni, így nyitottan, elvárások nélkül mentem oda. Kicsit azért ráhangolódtam, hogy mi legyen a „célom” aznap este a 3 órás workshopon.

A helyszínen, ahogy mászkálgattam a folyosón, nem vettem észre egy eléggé alacsonyan beépített gázcsövet az egyik átjáró fölött, és nagy lendülettel lefejeltem, még koppant is. Egyből körémgyűlt, aki a közelben volt, hogy minden ok-e, nem fogok elájulni? Sanyi megszólalt: na ez ütős transz lesz... Mondom, még el se kezdődött, máris kiütöm magam?? És amúgy miről fogok írni, ha transzba esek és nem emlékszem majd semmire? :))

Miközben a zenészek hangoltak, addig Sanyi elmondta az elméleti részt és a workshop menetét. Mit csináljunk, vagy éppen ne tegyünk. Pl. ne szabályozzuk magunkat, próbáljunk mindent elengedni, kiengedni a tudatalattinkból, ami nem odavaló, felszabadulni, mindennek érzelmi teret adni. Csak hagyjuk megtörténni a dolgokat.
A legfontosabb instrukció ez volt:  Csukd be a szemed, maradj a földön és lélegezz, bármi is történik!

Mindenki olyan tapasztalásba fog bepillantást kapni, amivel dolga van, vagy találkoznia kell, amelyik oldalon aznap kinyílik élete könyve, amire a lelkének éppen akkor szüksége van a következő lépés megtételéhez. Ez azért is tetszik, mert egyfajta szabadságot kapunk, senki sem erőltet bele olyan témába, helyzetbe, amire nem vagyok még kész, a saját tempómban haladhatok. Szerintem több esetben azért az veszélyes is lehet, ha nem felkészült terapeuták vezetgetik az embert a lélek birodalmában.
Ahogy Sanyi elmondta, sokszor kb. az ötödik alkalomnál sikerül beindítani valamit, ez miatt ne keseredjünk el, de azoknak könnyebb lehet már elsőre is, akik járatosak tudatmódosító technikák gyakorlásásban, mint pl. a meditáció. Minden transzlégzéses alkalom és élmény más és más mindenkinél. Ezért is szubjektívek az én tapasztalataim, de adhat valamiféle képet számotokra.

3 fő eszköze van a technikának: légzés, mozgás, hangok.

Légzés

A légzés a test legfontosabb életfunkciója, és nemcsak fiziológiai hatása miatt. A légzés közvetlen kapcsolatban van az aggyal, befolyásolja az idegrendszert, az agyi funkciókat. A jógában a légzőgyakorlatok egyenesen a lélekvezetést, a tudat megfegyelmezését, tisztítását, a figyelem és a koncentrációs képességeket is megcélozzák, miközben gyógyításra is használjuk. Képessé válunk irányítani, kezelni az érzelmeinket, gondolatainkat, ahelyett, hogy azok irányítanának bennünket.

holotropic-breathwork-b2ef6e787e315037473b5f0f506a23c4-624x364.jpg

Különféle légzéseket lehet alkalmazni transzlégzés közben, ez az egyéntől függ. Az egyik fő a jógában is ismert fújtató (bhasztrika), lehet még ziháló, kaotikus, pihentető, célzott légzés, ezek váltakozhatnak is...

A légzés misztériuma különösen közel áll a szívemhez, egyrészt mint jógaoktató, másrészt, amikor régebben gyakoroltam a szabadtüdős búvárkodást (freediveing),  beleástam magam a témába. A légzés szabályozása, leállítása nem ismeretlen terület számomra.

„A légzés az élet analógiája. A lélegzet megszületik, él és meghal, ugyanúgy, ahogy minden más is. Aki fél befogadni, az nem tud egészségesen belélegezni, aki pedig elengedni nem mer, annak a kilégzése lesz gyenge. Ha sikerül megváltoztatni a légzést, akkor az hatni fog a belső határaidra és ezzel az életeden is változtathatsz.”

Mozgás

A rituális, sámánisztikus transz tánc fontos kulcs, hogy egy eksztatikus állapotba kerüljünk. Lecsendesíti az elmét, kikapcsolja a gondolatokat, csak a zene, a mozgás, az érzékelés létezik.

image-5.jpeg

Mielőtt nekiálltunk az irányított légzésnek, előtte összehangolódtunk a jelenlévőkkel, szemben álltunk kettesével. A párok folyamatosan változtak. Egymás szemébe néztünk, és bizony van, akinek már ez is gondot tud okozni, zavarba jön, mert nehezen nyílik meg. De van valami megmagyarázhatatlan érzés ebben az intim csendben, környezetben, mintha a lelkek kapcsolódnának egymással. Elkezdtünk mozogni is a térben, már mindenki magában táncolt a zenére, az energiák szabadon áramoltak. Itt már elkezdődött a komfortzónánkból való kilépés, kinek milyen mélységben sikerült ezt elérnie.

Hangok

Hangok kiadásával érzéseinket is ki tudjuk nyilvánítani. Ha ezeknek nem tudunk teret adni, leblokkolnak, meggátolhatják egészséges működésünket. A transz során engedni kell, bármi is felszínre tör, kiszakad belőlünk.

Betranszoltam

A különböző megélések attól is nagyban függenek, hogy ki mennyire tudja elengedni a kontrollt, az önszabályozást, milyen mértékben mer őszinte lenni saját magához, mennyire bátor lépéseket megtenni azért, hogy megnyíljon, befogadjon. Minél inkább képesek vagyunk erre, és ez idővel és gyakorlással javítható, annál inkább meg tudunk tisztulni, gyógyulni.

A közös tánc után mindenki a saját matracán folytatta a transztáncot kb. 20-25 percen keresztül. A villanyt lekapcsolták, mindenki szeme végig csukva kell, hogy legyen a gyakorlás alatt. Előre említette Sanyi, hogy ne versenytáncosnak képzeljük magunkat bemutatót tartva, csak engedjük ami ki akar mozdulni belőlünk, ami felszínre tör. A zenét inkább háttérnek, segítségnek használjuk, mert ez nem egy meditatív koncert, hanem belső munka zajlik, és a külső ingerek erről elvonhatják a figyelmünket.

Tánc közben hagytam kifejeződni az érzelmeimet, fogalmam sincs, milyen mozdulatok jöttek ki belőlem, csak áramoltam. De nagyon élveztem! Meglepődtem magamon, mennyire meg tudtam nyílni, elengedtem a szégyenlősségemet is. Elég hamar intimmé vált számomra a környezet, nem is igazán érzékeltem a társaimat körülöttem, csak egy-egy hang, kiáltás emlékeztetett erre.

Majd jött az instrukció, hogy feküdjünk le a földre, és ott folytassuk tovább a légzést, akár mozoghatunk is. Felállni ezután már nem volt megengedett, biztosan elveszítettük volna az egyensúlyunkat.
Folytatódott a belső utazás önmagunk felé... Megszűnt a tér, idő, találkoztam letisztult, lecsupaszított énemmel, az ego teljes kitárulkozását éltem meg. Már ismerős volt ez az érzés, de ritka pillanat tud lenni.

 „Egy vagyok éggel és földdel, benne és rajta minden létezővel.”

A transz állapot újra vissza tud vezetni önmagunkhoz. A hétköznapokban sokszor félünk ettől, inkább kitöltjük az időt mindenféle elfoglaltsággal, elfedjük zakatoló elménk gondolatait, hogy mégcsak véletlenül se legyünk csendben, miközben a lelkünk jelzéseit, hangjait nem halljuk meg.

Voltak olyan időszakok, amikor azt vettem észre, hogy a légzés már magától megtörténik, sőt, hogy levegőt sem vettem. Ezt mondta Sanyi, hogy előfordulhat ilyen is, nem ijedtem meg ettől, hiszen a szabadtüdős búvárkodásban már találkoztam ezzel a jelenséggel, bár itt nem én erőltettem a nem-légzést. Érdekes megtapasztalás volt...

Az érzelmi feldolgozásban nyílik a mellkas is, volt, hogy pl. szorított a szívem, mindez erős sírással oldódott fel a térben. Jólesett, valami feltört a mélyről, mint egy kitörő vulkán. Mintha kiszabadultam volna magamból. Hagytam, hadd jöjjön, amiket éber állapotban nehéz felszínre hozni.

Az érzelmi skála többféle spektrumát megéltem: sírás, nevetés, kiáltás váltakozott, volt amikor elcsendesedtem és csak léteztem a végtelen ürességben.

Szerintem ha valaki ezt kívülről végignézi úgy, hogy nem tudja mi zajlik éppen, valószínűleg a mentőket hívta volna. :)) Nem baj, mi jól éreztük magunkat.

A zárókörben aki szerette volna, megoszthatta tapasztalatait, visszajelzést adhatott Sanyinak, kérdezhetett. Hát én nem igazán bírtam megszólalni, egyrészt mert zsibbadt a szám (ez is kísérő jelenség lehet az egész test zsibbadásával együtt), másrészt nem akartam a harmóniámat megtörni a szavaimmal.

Úton hazafelé

A lelki oldódás érezhetően tisztított, megkönnyebbültem, jóleső fáradtságot éreztem, békébe és csendbe burkolózva sétáltam hazafelé. Mosolyogtam, nem éreztem letargiát, sőt, nem voltak kérdéseim, nem akartam erőltetni és megérteni, mi miért van... Csak jó volt létezni.

„Ha felvállalod az érzéseidet, kiszabadulsz elveid és megfelelni akarásod korlátjaiból, akkor megtapasztalhatod milyen Önmagadnak lenni, belül szabadon élni. Csak aki belül szabad, az szabad kívül is!”

Ez a bejegyzés Sanyi beleegyezésével jött létre. Róla bővebben:

http://onmegvalositas.hu/szakember/huszti_sandor

hhttp://onmegvalositas.hu/program/transzlegzes_budapesten

Remélem, segítségedre váltak a leírt gondolatok, témák, és előbbre visznek utadon. Áldás!

Szeretettel: Viki

2017. december, Budapest

 

https://www.utazohm.blog.hu

https://www.facebook.com/utazohm.blog

https://www.youtube.com/channel/UCQVxXcfO7Ayjhn8CUU8hrjw

Szólj hozzá